www.spdziegielow.pl      

   Szkoła
Strona główna 
Koncepcja pracy szkoły 
Dokumenty 
Z życia szkoły 
Historia 
Kalendarz szkolny 
Plan lekcji 
Oferta szkoły 
Rekrutacja 2017/2018 
   Punkty Przedszkolne
Dokumenty 
Rekrutacja do punktów przedszkolnych 2017/2018 
   Instytucje
Samorząd 
   Rodzice
Rada Rodziców 
   Po lekcjach
Biblioteka 
Świetlica 
   Galeria
Szkoła 
   BIP

   Kontakt
E-mail
Dane teleadresowe

         
Szkoła Podstawowa w Dzięgielowie

Biblioteka
Biblioteka 2016/2017
Godziny pracy biblioteki w roku szkolnym 2016/2017.

PONIEDZIAŁEK

8.35 - 11.10 (SM)
12.15 - 14.10 (EP)

WTOREK

8.35 - 10.15 (SM)
10.25 - 12.35 (EP)

ŚRODA

7.45 - 8.35 (SM)
9.30 - 11.10 (SM)

CZWARTEK

9.20 - 10.15 (SM)
9.30 - 10.15 (EP)
11.20 - 12.35 (EP)

PIĄTEK

12.10 - 12.35 (EP)


Serdecznie zapraszamy


Książki naszych marzeń


Spotkanie z rodzicami na temat wpływu czytania na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci.

Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji.
W dzisiejszym świecie książka nie jest dla naszych dzieci ani jedynym źródłem informacji, ani głównym źródłem rozrywki. Dlaczego zatem wciąż sięgają po książki? Dlaczego nam, rodzicom, powinno zależeć, aby to robiły?

Komunikacja
Czytanie poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. Przeczytane w książkach historie uczą dostrzegania związków przyczynowo­skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli - kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego.

Odpoczynek
Są dzieci, które mają spore trudności ze zrelaksowaniem się, wyciszeniem i odpoczynkiem od nadmiaru stymulacji i wrażeń. Bywają przez to nadmiernie pobudzone i chaotyczne w działaniu. Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze.

Inteligencja emocjonalna
Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie. Nagrodę tym większą, że osiągniętą wyłącznie własną pracą. Realizowanie przez dzieci zadań z tzw. odroczonym efektem wpływa pozytywnie na rozwój ich inteligencji emocjonalnej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania psychicznego. Nauka samodzielnego czytania jest częścią mądrego wychowania, polegającego między innymi na stworzeniu klimatu, w którym nie wszystko musi być szybko, natychmiast. Kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi.

Koncentracja
Brak koncentracji u dzieci jest naturalnym zjawiskiem na jednym z etapów rozwoju. Obecnie jednak psychologowie dziecięcy, wychowawcy, a także rodzice napotykają coraz większe trudności w pracy z dzieckiem nad umiejętnością skupiania uwagi. Wynika to z rosnącej liczby bodźców, jaka otacza nas w codziennym życiu. Dzieci bywają niespokojne i nadmiernie pobudzone. Nieumiejętność skupienia się na rzeczach istotnych sprawia, że stają się niepewne siebie i trudno znoszą porażki. Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Rodzice i bliscy dorośli powinni wspierać dzieci we wszystkich aktywnościach, które pomagają wydłużać czas koncentracji, szczególnie na tych zadaniach, które wymagają niepodzielności uwagi. Jedną z takich aktywności jest właśnie nauka czytania.

Emocje
Treść książki często staje się pretekstem do rozmowy z rodzicami czy rówieśnikami na ważne dla dziecka tematy.
Czytanie odpowiednich książek jest polecane jako forma leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, nadmiernie agresywnych, z szeroko pojętymi trudnościami w rozwoju emocjonalno­społecznym. Książka może pomóc zarówno w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, jak też posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.
Aby wspomóc uczniów i rodziców, nasza szkoła wzięła udział w programie MEN " Książki naszych marzeń".
Za pieniądze z programu zakupione zostały książki, które nie są podręcznikami.
Książki te zostały wybrane przez uczniów. Uczniowie są nimi autentycznie zainteresowani, są bliskie ich doświadczeniom w poznawaniu i rozumieniu współczesnego świata. Książki te swoją fabułą rozbudzają ciekawość młodego czytelnika otaczającą go rzeczywistością i inspirują do twórczego działania.
Uczniowie są zachęcani przez nauczycieli i bibliotekarzy do wypożyczania książek na okres ferii letnich i zimowych, co powinno pogłębiać w nich nawyk czytania i podtrzymywać zainteresowanie czytaniem.

" Książka i możliwość czytania to jeden z największych cudów naszej cywilizacji"

Maria Dąbrowska

Biblioteka 2013/2014
Poniżej przedstawiamy godziny pracy biblioteki w roku szkolnym 2013/2014.

Biblioteka w roku szkolnym 2013/2014

24.05.2013
Przedstawiamy twórczość poetycką naszego ucznia:
Ptaki

Ale piękne są te ptaki,
mnie się podoba taki .
Latają i śpiewają,
do tańca zachęcają.
N a drzewie i w polu słychać wrony,
a w powietrzu pędzą gawrony.
W drzewie stukają dzięcioły ,
uśmiech ludzi jest wesoły.
Dzięcioł szuka korników,
a sikorka szkodników.
Bocian czarny i biały,
zasługują na pochwały.
Ptaki są drapieżne i groźne,
ale dbajmy o nie w zimy mroźne .

Fryderyk Czempiel klasa 5
Rok Janusza Korczaka w naszej szkole
W związku z ogólnopolskimi obchodami Roku Korczaka, nasza szkoła aktywnie włączyła się do przypomnienia i upamiętnienia postaci "ž Starego Doktora"€. Korczak Rozpoczęliśmy od wzięcia udziału w konferencji pt.: " Humanistyczne idee Janusza Korczaka jako podstawa bezpieczeń„stwa rozwojowego i zdrowotnego dziecka"€ . W nowym roku szkolnym 2012/13 dzieci poznały treść jego książki pt.: "Król Maciuś Pierwszy"€. Zainteresowani sięgnęli po drugą część: " Król Maciuś na wyspie bezludnej". Uczniowie uczestniczyli w projekcji filmu ( z 1957 roku) opartym na motywach książki oraz wzięli udział w konkursach: - czytelniczym - "€ž Król Maciuś Pierwszy€" ( nagrodzeni: I - Anna Rygiel, II- Paulina Klein, Ewa Janik , III -€“ Klaudia Tomica, Grzegorz Hławiczka) - plastycznym -€ "€ž Król Maciuś w mojej wyobraźni"€ ( nagrodzeni: I-€“ J. Pająk, W. Wałach, II - €“S. Kobiela, O.Kaczmarczyk, III -€“ I. Krzempek, A. Cieślar ). Aktyw Biblioteczny pod okiem opiekuna przygotował gazetkę ścienną poświęconą Januszowi Korczakowi. W klasach 4-6 przeprowadzone zostały lekcje z edukacji czytelniczej i medialnej na temat życia i twórczości €" Jubilata"€. Rozpropagowana została strona : 2012korczak.pl Zakoń„czeniem obchodów było przygotowane przez Kółko Teatralne przedstawienie. Oto nasza fotogaleria :

Rok Janusza Korczaka w naszej szkole Rok Janusza Korczaka w naszej szkole Rok Janusza Korczaka w naszej szkole Rok Janusza Korczaka w naszej szkole Rok Janusza Korczaka w naszej szkole Rok Janusza Korczaka w naszej szkole Rok Janusza Korczaka w naszej szkole Rok Janusza Korczaka w naszej szkole



O bibliotece
Biblioteka jest wielka nie przez swoje rozmiary lecz przez swoją gościnność.
Biblioteka szkolna w Dzięgielowie zaprasza w swoje progi trzy razy w tygodniu.
Wszyscy uczniowie są tu mile widziani. Czekają tu na nich ciekawe książki, czasopisma i bogato zaopatrzony księgozbiór podręczny.
W bibliotece działa Aktyw Biblioteczny, który po wcześniejszym przeszkoleniu pomaga w pracy nauczycielowi bibliotekarzowi. Wspólnie przygotowywane są: lekcja edukacji czytelniczej i medialnej: "Pasowanie na czytelnika", gazetki biblioteczne i kartki Świąteczne.
W bibliotece szkolnej odbywa się wiele ciekawych zajęć i konkursów np.: "Biblioteczne potyczki", "Magiczny Świat Jana Brzechwy", "Zwierzęta duże i małe", "Harry Potter", "Święta tuż, tuż", "Walentynki", "List do Św. Mikołaja", "Dzieci z Bullerbyn" i wiele innych.
Nasza biblioteka uczestniczy w akcji propagowanej przez Program Zdrowia Emocjonalnego "Cała Polska czyta dzieciom". Nauczyciel bibliotekarz czyta dzieciom ich ulubione książki, zagadki lub ciekawe artykuły prasowe. Po kilkudziesięciominutowym kontakcie ze słowem pisanym dzieci ilustrują wybrany fragment książki, rysują głównego bohatera lub rozmawiają na temat jej treĹci. Każdego roku organizowany jest w naszej szkole Tydzień„ Głośnego Czytania w ramach OTGC. Dzieci słuchają czytanych książek i uczestniczą w najróżniejszych zajęciach i spotkaniach np. z Czerwonym Kapturkiem i z krasnoludkiem. W murach biblioteki szkolnej co rok gości grupa przedszkolna z Dzięgielowa. Omawiany jest m.in. temat: "O co prosi książka?" i przeprowadzane są zajęcia czytelnicze. Każde dziecko w bibliotece, w ciszy i spokoju może odrobić zadanie domowe oraz zawsze liczyć na pomoc nauczyciela - bibliotekarza.


Biblioteka 2012/2013
Poniżej przedstawiamy godziny pracy biblioteki w roku szkolnym 2012/2013.

Biblioteka w roku szkolnym 2012/2013

Biblioteka 2011/2012
Biblioteka w roku szkolnym 2011/12 jest czynna:

Poniedziałek 7.00 - 11.20
Środa 7.00 - 8.35 oraz 10.15 - 12.30
Piątek 8.00 - 9.30 oraz 10.15 - 15.10

Kanon lektur
Poniżej przedstawiamy obowiązujący kanon lektur.

Kanon lektur