Psychologiem szkolnym w naszym zespole jest Pani Karolina Pilch
Godziny pracy psychologa szkolnego:
Poniedziałek- 11:30-16:00
Wtorek- 7:00-12:45
Piątek- 7:00-8:45
Godziny dostępności dla uczniów i rodziców: poniedziałki: 16.00 – 17.00
Rola psychologa szkolnego:
Na stronie psychologa szkolnego będą zamieszczane porady dla uczniów i rodziców, przydatne linki i informacje.
Drodzy Uczniowie!
W tym roku szkolnym mam okazję towarzyszyć Wam w poznawaniu świata oraz samych siebie – odkrywaniu swoich mocnych stron, zainteresowań, ale także przezwyciężaniu różnych trudności. Na tej stronie będą pojawiały się różne porady, z których możecie skorzystać. Jestem do Waszej dyspozycji w szkole w poniedziałki, wtorki i piątki, zazwyczaj w gabinecie pedagoga szkolnego. Jeżeli macie potrzebę, żeby porozmawiać, możecie to również zgłosić rodzicom, opiekunom lub wychowawcom.
Jak skuteczniej się uczyć i zmotywować do nauki?
Do nauki zachęcają nas członkowie rodziny, nauczyciele oraz inne osoby. To ważne, jednak skuteczniejsza jest wewnętrzna motywacja – uczę się nie dlatego, że muszę, że ktoś mi karze albo w taki, czy inny sposób do tego namawia, tylko dlatego, że sam chcę, uważam, że w jakiś sposób jest to dla mnie ważne, albo pomoże mi to zrealizować jakieś moje cele (np. zdobyć wymarzony zawód, rozwijać zainteresowania itp.). Jak się do tego zabrać? Przede wszystkim, poprzez wyrobienie właściwych nawyków, dotyczących nauki w domu oraz zmianę sposobu myślenia.
Punktem wyjścia jest właściwe zorganizowanie sobie miejsca pracy. Jeżeli uczymy się przy biurku – trzeba zrobić na nim porządek, zabrać wszystkie rzeczy, które są niepotrzebne lub będą nas rozpraszać (zwłaszcza te, które kojarzą nam się z czasem wolnym).
Kolejna rzecz to właściwe rozplanowanie czasu – czego, w jakiej kolejności będę się uczyć. Pamiętajcie, że nasz mózg potrzebuje zmiany (po dłuższym czasie uczenia się tego samego lub podobnego przedmiotu nauka staje się mniej efektywna).
Ważne jest także ustalenie pewnych reguł w domu – kto, kiedy potrzebuje dostępu do komputera, Internetu itp., uprzedzenie, w jakich godzinach prosimy aby nam nie przeszkadzano, ponieważ się uczymy.
Możesz wykorzystać do tego kalendarz lub nawet czystą kartkę. Zaznacz wszystkie zapowiedziane sprawdziany, kartkówki, projekty, lektury itp. To pomoże Ci rozeznać się, ile potrzebujesz czasu, żeby odpowiednio się przygotować. Pamiętaj, że nasz mózg też się męczy – lepiej rozłożyć sobie materiał na mniejsze części i każdego dnia poświęcić trochę czasu na nauczenie się tego fragmentu. Będzie to bardziej efektywne, niż np. nauka z 5 tematów dzień przed sprawdzianem.
Staraj się wstawać i chodzić spać o stałych porach, pamiętaj o higienie snu (daj sobie czas na wyciszenie przed snem – wyłącz komputer, odłóż telefon, śpij 8-9 godzin na dobę). Regularność pomaga nam zmobilizować się do pracy, powoduje też, że czujemy się bezpieczniej.
Ich pomoc może być szczególnie ważna dla młodszych uczniów (problemy ze zrozumieniem poleceń czy samodzielnym wykonaniem zadań), ale pamiętajcie, żeby zwracać się do nich o pomoc niezależnie od tego, ile macie lat. Przydatne może być np. odpytanie przed sprawdzianem, wytłumaczenie trudniejszych tematów. Zgłaszajcie tez swoim rodzicom trudności na bieżąco, żeby problemy w nauce się nie nawarstwiały.
Nauka jest efektywniejsza, jeżeli stosujemy techniki dobrane do naszego dominującego zmysłu (wzroku, słuchu lub dotyku). O różnych technikach uczenia się – następnym razem.
Pamiętaj, że nie od razu Kraków zbudowano, nie zniechęcaj się ewentualnym niepowodzeniami. Zamiast się nimi przejmować, wyciągaj z nich wnioski. Wypracowanie nowych nawyków wymaga czasu i wielu powtórzeń.