Program skierowany jest do wszystkich Rodziców, których dzieci są uczniami Szkoły Podstawowej w Dzięgielowie w szczególności do uczniów klas 4-8.
Ma on stanowić wsparcie Rodziców i opiekunów dzieci w procesie wychowania, dawać możliwość uzyskania fachowych porad i konsultacji oraz zdobywania wiedzy i nowych umiejętności rodzicielskich w odniesieniu do wyzwań i trudności, jakie mogą napotkać na różnych płaszczyznach wychowawczych.
Program w odniesieniu do uczniów klas 5-8 ma pełnić funkcję diagnostyczną, profilaktyczną oraz wczesnej interwencji w obszarze szeroko rozumianych problemów i zagrożeń okresu dorastania ze szczególnym uwzględnieniem:
świata cyberprzestrzeni
uzależnień
kontaktów rówieśniczych
relacji rodzinnych
problemów emocjonalnych.
Cele:
Nastawione na Rodziców:
tworzenie otwartych, partnerskich i trwałych relacji szkoły z Rodzicami,
udzielnie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego Rodzicom w procesie wychowawczym,
diagnoza potrzeb Rodziców w obszarze pedagogizacji rozumianej jako wsparcie ze strony placówki.
Nastawione na uczniów:
profilaktyka zachowań niepożądanych uczniów szkoły,
wczesna interwencja w sytuacjach kryzysowych,
pomoc wychowankom w problemach dorastania, przez wskazanie możliwych rozwiązań problemów,
diagnoza zagrożeń w obszarze grupy uczniów, którzy skorzystają z projektu.
Realizacja:
założenie maila dostępnego dla Rodziców i uczniów klas 5-8, jako maila zaufania, gdzie obie grupy będą mogły uzyskać pomoc, poradę i wsparcie w ich problemach, obsługiwanego przez pedagoga i psychologa szkolnego,
dla uczniów, którzy nie mogą lub nie chcą korzystać z skrzynki mailowej, ustalenie „bezpiecznej godziny” – jednej w ciągu tygodnia dla pedagoga i jednej dla psychologa. W tym czasie bez podania powodu uczeń może się zwolnić z części swojej lekcji i przyjść na rozmowę ze specjalistą,
zaprezentowanie rodzicom programu w części skierowanej do nich na e-dzienniku, w zakładce pedagog na stronie internetowej szkoły oraz na spotkaniu w ramach pedagogizacji z pedagogiem szkolnym,
przeprowadzenie w klasach 4-8 lekcji o charakterze socjoterapeutycznym :”Zanim będzie za późno„ , której celem jest przedstawienie uczniom programu oraz zachęceniem do skorzystania z takiej formy wsparcia i pomocy, która zapewnia – jeśli taka będzie wola ucznia – anonimowość,
realizacja programu w oparciu o „mail zaufania” i „ bezpieczną godzinę”,
ewaluacja programu.
Załącznik:
Regulamin „maila zaufania” i „bezpiecznej godziny” jako integralna część programu.
Program opracowała: Joanna Włoch
Osoby odpowiedzialne za realizację:
Pedagog: Joanna Włoch Pedagog: Renata Glaicar Psycholog: Martyna Daszkiewicz
Regulamin do programu: „Zanim będzie za późno”
„mail zaufania”
Adres poczty mailowej:zaufanie@oswiata.goleszow.info.pl, przeznaczony jest do korespondencji pisemnej dla uczniów Szkoły Podstawowej w Dzięgielowie i ich rodziców.
Jest to sposób komunikowania się i uzyskania porady od specjalisty: pedagoga lub psychologa.
Maile mogą być anonimowe lub z podaniem swoich danych osobowych.
Maile anonimowe będą obsługiwane tylko w zakresie udzielenia wsparcia lub konsultacji osobie piszącej, natomiast nie będą stanowiły źródła informacji dla szkoły, na podstawie której ta wdroży działania jako placówka.
Pomoc, doradztwo i wsparcie udzielane będzie drogą elektroniczną przez pedagogów i psychologa szkolnego(tylko te osoby będą miały dostęp do skrzynki mailowej a wszystkie uzyskane w ten sposób informacje będą traktować jako tajne chyba, że osoba pisząca postanowi inaczej).
Odpowiedzi na maila udzielane będą bez zbędnej zwłoki w miarę możliwości godzinowych pedagogów i psychologa szkolnego.
Informacje zawarte w mailach nie mogą być wulgarne i godzące w dobre imię osób trzecich oraz nosić znamion „heitu”.
„Bezpieczna godzina”
Wyznaczone dwie godziny w tygodniu szkolnym – jedna dla pedagoga i jedna dla psychologa szkolnego, w czasie których będą mieli dyżur w swoim gabinecie .
Uczeń przed lekcją przypadającą na czas „bezpiecznej godziny” może zgłosić nauczycielowi , że chciałby udać się na lekcji do pedagoga lub psychologa.
Uczeń nie ma obowiązku podawać powodów, z jakich chce skorzystać z pomocy specjalisty.
Uczeń uzyskawszy zgodę nauczyciela udaje się prosto do gabinetu specjalisty, który potwierdza odbiór ucznia i po skończonym spotkaniu odprowadza go do klasy.