Od września w naszej szkole realizujemy dwa projekty mPotęgi finansowane przez mFundację, których głównym celem jest rozwijanie kompetencji logiczno-matematycznych.
W klasach 4-6 realizujemy projekt „Z matematyką na co dzień”. Uczniowie podczas wielu różnorodnych działań mogą zobaczyć matematykę obecną w naszym codziennym życiu, a dzięki tym obserwacjom i doświadczeniom mogą odczarować ja jako przedmiot szkolny. Uczniowie mają możliwość uczestniczenia w zajęciach cyklicznych w szkole, podczas których rozwijają swoje logiczno-matematyczne myślenie bardziej w formie rozrywki, zabawy niż pracy z ciężarem niepojętych zadań. Uczniowie w ramach tych spotkań podejmują różne wyzwania z takich aktywności jak: umiejętności rachunkowe – wyłoniono mistrza rachunku, umiejętności geometryczne i konkurs na mistrza geometrii oraz umiejętności logiczne i mistrz łamigłówek logicznych.
W czasie trwania projektu zorganizowano ciekawe wydarzenia matematyczne, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów jak również członków ich rodzin. We wrześniu odbyły się podchody matematyczne w terenie integrujące uczniów, rodziców i rodzeństwo – zadania obejmowały: czytanie mapy, zamianę jednostek, rozwiązywanie łamigłówek matematycznych i układanek geometrycznych. W październiku realizowaliśmy „Matematykę w kuchni”. Uczniowie upiekli pizze- ale wszystko było poprzedzone wyliczeniami matematycznymi i zakupami. W czasie realizacji uczniowie wykonywali następujące czynności matematyczne: kalkulowali, robili zakupy, ważyli produkty, obliczali kaloryczności dania/ przeliczali na porcje, a to wszystko pod okiem nauczyciela. Na zakończenie działań- oczywiście poczęstowali się upieczoną przez siebie pizzą. W listopadzie uczniowie spędzili popołudnie z planszówkami logiczno-matematycznymi. Był to wspaniały czas integracji, zabawy, ale także logicznego myślenia.
W klasach 7-8 realizujemy projekt „Igrzyska matematyczne”. W realizacji projektu nauczycieli wspiera zespół projektowy składający się z uczniów klasy 8. Uczestnicy projektu biorą udział w zajęciach cyklicznych oraz w ciekawych wydarzeniach. Realizują wiele działań w grupach zdobywając punkty dla swoich drużyn.
W ramach tego projektu zorganizowano ciekawe wydarzenia „z matematyką w tle”. We wrześniu uczniowie wzięli udział w „Matematyce na Frankówce”. Była to gra terenowa w grupach. Każda grupa miała za zadanie dotrzeć do Frankówki inną trasą realizując po drodze różnorodne zadania matematyczne ukryte w tajemniczych miejscach. Na Frankówce podsumowaliśmy to wydarzenie oraz spędziliśmy czas na ognisku integracyjnym. W październiku uczniowie w grupach udali się na matematyczne podchody w lesie, na łąkach i polach z historią szkoły dzięgielowskiej w tle. W czasie podchodów uczniowie analizowali mapy, przeliczanie odległości, odkodowywali trasy przez rozwiązywanie zagadek matematycznych. W listopadzie uczniowie mieli nie lada frajdę w dzięgielowskim zamku- to tu realizowali ostatnie wydarzenie: zamek zagadek. Poszczególne grupy musiały zmierzyć się z wieloma wyzwaniami matematycznymi w komnatach zamkowych przygotowanych w formie escaperoomów- różnorodność była ogromna: od zwyczajnych zadań matematycznych zapisanych na kartkach, przez zadania odczytywane z kodów QR, wykonywanie zadań przekazanych w filmach wcześniej nagranych przez zespół projektowy, rozwiązywanie zagadek logicznych, rozszyfrowywanie informacji przekazanych alfabetem morsa i wiele innych…- a to wszystko w ciekawych komnatach zamkowych. Finał emocjonujących rozgrywek odbył się w dużej sali, w której kiedyś mieściły się zamkowe stajnie, zaś obecnie pełni ona funkcję sali spotkań i sali widowiskowej. To tu każda z drużyn otwierała ostatnią skrzynię z niespodzianką- kod do kłódki stanowiły 4 liczby zapamiętane w poszczególnych komnatach zagadek. Po takim wysiłku intelektualnym na wszystkich czekał poczęstunek przy wspólnym stole. Z pewnością w pamięci zostaną nam słowa Kacpra wypowiedziane podczas rozwiązywania zagadek: Wreszcie na coś przydała mi się ta matematyka!
Oba projekty zostaną podsumowane w grudniu. Wtedy też nagrodzimy uczestników rozgrywek i mistrzostw. Przeprowadzimy także ewaluację końcową, ale już teraz śmiało możemy stwierdzić, że realizowane projekty spełniają swoje ważne zadanie- odczarowujemy matematykę! Dzieci i młodzież chcą brać udział w wydarzeniach z matematyką w tle! I wreszcie na coś przydaje im się ta matematyka!