Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pedagogiem szkolnym w naszym zespole jest Pani Sylwia Laba

Godziny pracy pedagoga szkolnego:

Poniedziałek- 12:15-14:15   

Wtorek- 11:30-14:30   

Środa- 9:30-14:30

Czwartek- 7:00-15:00

Piątek- 8:30-13:30

Program profilaktyczny „Spójrz Inaczej”.

        Szkoła realizuje program zajęć wychowawczo – profilaktycznych „Spójrz Inaczej”. Jest to program rekomendowany przez MEN. Celem programu jest rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i problemami, które mogą dotyczyć każdego nastolatka. Program realizowany jest w naszej szkole w klasach 4-8, a w 1-3 jego elementy.

        Program ten skupia się na kształtowaniu u uczniów poczucia własnej wartości, na radzeniu sobie z wpływami społecznymi, na uczeniu uczniów rozwiązywania konfliktów i problemów, uczeniu umiejętności życiowych. Program ten jest ważny w profilaktyce uzależnień. Kształtuje osobowość dziecka, uczy asertywności. Celem oddziaływań w ramach tego programu jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej z rozwiązywaniem problemów dnia codziennego, Aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi, a także aby potrafiło znajdować oparcie nie tylko w najbliższych mu osobach, ale i w samym sobie.

        Treści realizowane z uczniami dotyczą:

– postrzegania siebie i rozumienia swoich uczuć,

– uczestnictwa w grupie,

– rozwiązywania problemów,

– dbania o zdrowie (z uwzględnieniem tematyki uzależnień)

        Zajęcia najczęściej prowadzone są metodami aktywnymi, czyli w taki sposób, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć.  Podczas zajęć uczniowie siedzą w kręgu, nie są oceniani ani krytykowani. Nauczyciel jest otwarty na potrzeby uczniów, daje uczniom możliwość wypowiadania się, jest uważny na trudne, drażliwe sytuacje.

        Program jest dostosowany do wielu życiowych sytuacji, pomaga uczniom radzić sobie z problemami dnia codziennego, ale z tymi trudniejszymi. Wspiera rodzinę w procesie wychowania dzieci.

Sylwia Laba, pedagog szkolny.

Pedagogiem specjalnym w naszej szkole jest Pani Martyna Dobrowolska

Godziny pracy pedagoga specjalnego:

Poniedziałek- 12:00-16:30   

Wtorek- 12:00-17:30   

Czwartek- 12:00-16:00

Psychologiem szkolnym w naszym zespole jest Pani Karolina Pilch

Godziny pracy psychologa szkolnego:

Poniedziałek- 11:30-16:00  

Wtorek- 7:00-12:45  

Piątek- 7:00-8:45

 

Godziny dostępności dla uczniów i rodziców: poniedziałki: 16.00 – 17.00

 

Dla rodziców

Rola psychologa szkolnego:

  • Wsparcie dla uczniów – zajęcia indywidualne, grupowe, konsultacje wg potrzeb, zajęcia w klasach
  • Wsparcie dla rodziców – w formie porad wychowawczych, konsultacji, zajęć instruktażowych. Na konsultacje można umawiać się poprzez e-dziennik.

Na stronie psychologa szkolnego będą zamieszczane porady dla uczniów i rodziców, przydatne linki i informacje.

 

Dla uczniów:

Drodzy Uczniowie!

W tym roku szkolnym mam okazję towarzyszyć Wam w poznawaniu świata oraz samych siebie – odkrywaniu swoich mocnych stron, zainteresowań, ale także przezwyciężaniu różnych trudności. Na tej stronie będą pojawiały się różne porady, z których możecie skorzystać. Jestem do Waszej dyspozycji w szkole w poniedziałki, wtorki i piątki, zazwyczaj w gabinecie pedagoga szkolnego. Jeżeli macie potrzebę, żeby porozmawiać, możecie to również zgłosić rodzicom, opiekunom lub wychowawcom.

Jak skuteczniej się uczyć i zmotywować do nauki?

Do nauki zachęcają nas członkowie rodziny, nauczyciele oraz inne osoby. To ważne, jednak skuteczniejsza jest wewnętrzna motywacja – uczę się nie dlatego, że muszę, że ktoś mi karze albo w taki, czy inny sposób do tego namawia, tylko dlatego, że sam chcę, uważam, że w jakiś sposób jest to dla mnie ważne, albo pomoże mi to zrealizować jakieś moje cele (np. zdobyć wymarzony zawód, rozwijać zainteresowania itp.). Jak się do tego zabrać? Przede wszystkim, poprzez wyrobienie właściwych nawyków, dotyczących nauki w domu oraz zmianę sposobu myślenia.

  1. Zrób porządek

Punktem wyjścia jest właściwe zorganizowanie sobie miejsca pracy. Jeżeli uczymy się przy biurku – trzeba zrobić na nim porządek, zabrać wszystkie rzeczy, które są niepotrzebne lub będą nas rozpraszać (zwłaszcza te, które kojarzą nam się z czasem wolnym).

Kolejna rzecz to właściwe rozplanowanie czasu – czego, w jakiej kolejności będę się uczyć. Pamiętajcie, że nasz mózg potrzebuje zmiany (po dłuższym czasie uczenia się tego samego lub podobnego przedmiotu nauka staje się mniej efektywna).

Ważne jest także ustalenie pewnych reguł w domu – kto, kiedy potrzebuje dostępu do komputera, Internetu itp., uprzedzenie, w jakich godzinach prosimy aby nam nie przeszkadzano, ponieważ się uczymy.

  1. Planuj naukę

Możesz wykorzystać do tego kalendarz lub nawet czystą kartkę. Zaznacz wszystkie zapowiedziane sprawdziany, kartkówki, projekty, lektury itp. To pomoże Ci rozeznać się, ile potrzebujesz czasu, żeby odpowiednio się przygotować. Pamiętaj, że nasz mózg też się męczy – lepiej rozłożyć sobie materiał na mniejsze części i każdego dnia poświęcić trochę czasu na nauczenie się tego fragmentu. Będzie to bardziej efektywne, niż np. nauka z 5 tematów dzień przed sprawdzianem.

  1. Dbaj o zdrowe nawyki

Staraj się wstawać i chodzić spać o stałych porach, pamiętaj o higienie snu (daj sobie czas na wyciszenie przed snem – wyłącz komputer, odłóż telefon, śpij 8-9 godzin na dobę). Regularność pomaga nam zmobilizować się do pracy, powoduje też, że czujemy się bezpieczniej.

  1. Zaangażuj rodziców

Ich pomoc może być szczególnie ważna dla młodszych uczniów (problemy ze zrozumieniem poleceń czy samodzielnym wykonaniem zadań), ale pamiętajcie, żeby zwracać się do nich o pomoc niezależnie od tego, ile macie lat. Przydatne może być np. odpytanie przed sprawdzianem, wytłumaczenie trudniejszych tematów. Zgłaszajcie tez swoim rodzicom trudności na bieżąco, żeby problemy w nauce się nie nawarstwiały.

  1. Pracuj nad motywacją
  • Usuń rzeczy, które cię rozpraszają i odciągają cię od nauki (telefon, książka, pootwierane okna w komputerze, niezwiązane z tym, co masz do zrobienia).
  • Czas, który masz poświęcić uczeniu się potraktuj jak czas, w którym jesteś „w szkole” (nie zajmuj się wtedy niczym innym).
  • Planuj, co masz do zrobienia w danym dniu i trzymaj się tego, co zaplanowałeś. W domu łatwo ulec pokusie, że „mam jeszcze czas”. Możesz sobie odhaczać już wykonane zadania – będzie to dodatkową zachętą do podjęcia następnych.
  • Obiecaj sobie nagrodę na zakończenie tego, co zaplanowałeś, a nie za sam czas poświęcony na naukę – w myśl zasady „najpierw obowiązek, potem przyjemność” (sprawdź, czy rozumiesz to, co przeczytałeś, czy potrafisz odpowiedzieć na pytania w podręczniku, czy zapamiętałeś słówka, których się uczyłeś itd.).
  • Przy trudniejszych zadaniach pamiętaj, że mamy tendencję do ich unikania, znajdywania sobie wymówek (pomogę mamie przy obiedzie, wyjdę z psem itp.). Nie daj się na to złapać. Jeżeli nie potrafisz sam czegoś zrobić, poproś o pomoc rodzica, kolegę/koleżankę, zgłoś problem nauczycielowi.
  • Pamiętaj, że najtrudniej jest zacząć. Jeżeli masz z tym problem, wyznacz sobie konkretną godzinę, o której siądziesz do nauki i trzymaj się tego!
  1. Stosuj techniki uczenia się

Nauka jest efektywniejsza, jeżeli stosujemy techniki dobrane do naszego dominującego zmysłu (wzroku, słuchu lub dotyku). O różnych technikach uczenia się – następnym razem.

  1. Bądź dla siebie wyrozumiały

Pamiętaj, że nie od razu Kraków zbudowano, nie zniechęcaj się ewentualnym niepowodzeniami. Zamiast się nimi przejmować, wyciągaj z nich wnioski. Wypracowanie nowych nawyków wymaga czasu i wielu powtórzeń. 

Drodzy Uczniowie!

Przedstawiam Wam najważniejsze zasady, dotyczące uczenia się. O niektórych z nich była mowa w poprzedniej wiadomości, jednak teraz chciałam je trochę poszerzyć i usystematyzować

Stosuj zasady dotyczące efektywnego uczenia się

  • Zasada 7+/-2

Łatwiej jest zapamiętać mniejszą ilość wiadomości – od 5 do 9. Jeżeli masz np. nauczyć się 30 słówek z j. angielskiego i masz na to tydzień, to pierwszego dnia uczysz się pięciu (tych, które wg Ciebie są najtrudniejsze), drugiego dnia powtarzasz wczorajszych 5 i dodajesz kolejne 5. Trzeciego dnia powtarzasz 10 słówek i dodajesz kolejne 5. Każdego kolejnego dnia dodajesz 5 nowych słówek. Siódmy dzień przeznaczasz na powtarzanie wszystkich trzydziestu słówek.

  • Zasada „Jak zjeść słonia?”

Słoń jest ogromny, nie dałoby się go zjeść w całości, trzeba by się do tego zabrać po kawałku;). Podobnie jest z nauką. Jeżeli masz sprawdzian np. z biologii, geografii czy historii, który będzie obejmował kilka tematów, to nie ucz się wszystkiego naraz. Podziel sobie materiał, np. wg tematów w podręczniku i dla każdego z nich przeznacz inny dzień. Ostatni dzień wykorzystaj na utrwalenie wszystkiego.

  • Nasz mózg też się męczy.

Wyobraź sobie dwie lekcje w-fu. Na pierwszej najpierw wykonujecie różne ćwiczenia na rozgrzewkę, a później gracie w piłkę. Drugą lekcję spędzacie na wykonywaniu przysiadów. Którą lekcję byś wolał? Po której byłbyś mniej zmęczony?

Nasz mózg męczy się podobnie, jeżeli cały czas ma tą samą aktywność. Dlatego jeżeli będziesz się przez 5 godzin uczył biologii (bo jutro jest sprawdzian), to będzie to mniej skuteczne, niż sposób, który opisałam powyżej. Po prostu Twój mózg szybciej się zmęczy i nie będzie pracował efektywnie.

Z tego samego powodu, jeżeli przygotowujemy się do nauki kilku przedmiotów w jednym dniu, lepiej jest przeplatać je między sobą (np. najpierw uczę się 5 słówek z j. Angielskiego, potem uczę się jednego tematu z biologii, czytam rozdział lektury, robię kilka zadań z matematyki i znowu powtarzam słówka z angielskiego). Oczywiście, między każdą z tych czynności robię kilka minut przerwy.

  • Nasz mózg potrzebuje tlenu i wody.

W przerwach w nauce dobrze jest wywietrzyć pokój, lub zrobić kilka głębszych wdechów przy oknie, a podczas nauki popijać małymi łykami wodę, najlepiej niegazowaną.

  • Wykorzystuj jak najwięcej zmysłów podczas uczenia się, zwłaszcza swój dominujący zmysł

O ile węch czy smak raczej rzadko przyda nam się podczas nauki, o tyle już wzrok, słuch i dotyk – powinniśmy wykorzystywać jak najczęściej.

WZROK – stosuj kolorowe zakreślacze, rób kolorowe rysunki, mapy myśli, przeglądaj ilustracje w podręcznikach, mapy, wieszaj na tablicy korkowej (zawieszonej na wysokości wzroku), różne przydatne informacje.

SŁUCH – ucz się wspólnie z kolegą, korzystaj z przygotowanych lekcji np. na kanale youtube (np. „Biedronka na globusie” – przydatne w uczeniu się geografii), powtarzaj sobie na głos to, czego się uczysz (wiadomości trafią do Twojego mózgu nie tylko przez oczy, ale także przez uszy, a to zwiększy efektywność uczenia się)

DOTYK – rób rysunki, mapy myśli, używaj fiszek, możesz też chodzić w trakcie uczenia się. Ruch bardzo dobrze wpływa na proces zapamiętywania.

  • Stosuj fiszki

Fiszki możesz wykorzystywać do nauki z wielu przedmiotów: np. słówek, dat, terminów z biologii czy geografii, nazw i symboli pierwiastków chemicznych, tabliczki mnożenia i wielu innych rzeczy. W wersji łatwiejszej na pojedynczej kartce zapisujesz słówko w języku polskim, na drugiej – w angielskim lub niemiecki (pamiętając o zasadzie 7+/-2, nie przygotowuj ich naraz zbyt dużo). Następnie mieszasz karki i próbujesz je właściwie połączyć. Jeżeli masz to już dobrze opanowane, możesz przejść do trudniejszej części – zostawiasz np. tylko słówka polskie, a na drugiej stronie kartki dopisujesz wersję obcojęzyczną. Gotowe! Teraz możesz zgadywać na zmianę, co słówko oznacza po polsku, a następnie – jak brzmi w języku obcym.

  • Uczymy się przez powtarzanie

Spora część wiadomości, które chcemy opanować, musi być powtórzona odpowiednią ilość razy, aby w naszym mózgu powstał tzw. ślad pamięciowy. Jeżeli uważasz na lekcji, po przyjściu do domu przeczytasz odpowiedni rozdział w podręczniku, powiesz sobie własnymi słowami najważniejsze rzeczy, zrobisz mapę myśli lub wypiszesz sobie najważniejsze rzeczy i odrobisz zadanie, to ślad w Twojej głowie będzie trwalszy. Warto wykorzystywać zasadę, żeby powtarzać 3 ostanie lekcje – nie tylko z powodu niezapowiedzianej kartkówki;) – ale przede wszystkim – efektywnego zapamiętywania. Później, podczas przygotowania do sprawdzianu, będzie ja znalazł. Pamiętaj też, że odręczne pisanie lepiej wpływa na zapamiętywanie, niż podczas posługiwanie się klawiaturą komputera.

  • Uczymy się przez rozumienie

Przy omawianiu poprzedniej zasady wspomniałam o powiedzeniu sobie własnymi słowami tego, co np. wyczytałem w podręczniku. Jeżeli coś zrozumiem, to nie muszę już tego uczyć się na pamięć. Możesz spróbować opowiedzieć rodzicom, czego się nauczyłaś, albo uczyć się wspólnie z kolegą (uczenie kogoś jest bardzo efektywnym sposobem na naukę własną – żeby komuś coś wytłumaczyć, muszę najpierw samto zrozumieć).

  • Uczymy się przez kojarzenie

Kojarzenie może dotyczyć różnych rzeczy, np. kojarzę sobie nowy materiał z czymś, co już znam; kojarzę obce słówko z czymś mi znanym, wymyślam zdania, które mogą pomóc mi skojarzyć to, czego się uczę z czymś, co łatwo zapamiętać (im śmieszniej, tym lepiej), np. chcę zapamiętać, które gatunki zwierząt tworzą tzw. wielką piątkę Afryki. Są to: słoń, nosorożec, lew, bawół i lampart. Wymyślam zdanie, które pomoże mi to zapamiętać, np.:

Słodka Basia lubi niebieskie landrynki.

  • Im śmieszniej, tym lepiej

Emocje pomagają podczas uczenia się (chyba, że uczymy się w stresie, to wprost przeciwnie!). Możesz sobie wymyślić jakąś śmieszna historyjkę, żeby zapamiętać np. jakieś wydarzenia historyczne.

  • Planuj naukę

Możesz do tego wykorzystać kalendarz lub nawet zwykłą kartkę. Zapisz sobie wszystkie terminy sprawdzianów, kartkówek, projektów, wierszy do nauczenia na pamięć i wszystkich innych zadań do wykonania w najbliższym czasie.

Zastanów się, ile czasu potrzebujesz na przygotowanie każdego z nich – pamiętając o powyższych zasadach.

  • Najpierw obowiązek, potem przyjemność

Pamiętaj, aby nie czekać z odrabianiem lekcji i nauką zbyt długo (wraz z upływem dnia jesteśmy zmęczeni). Korzystanie przed nauką z telewizji, telefonu czy komputera powoduje, że nasz mózg przyzwyczaja się do kolorowych, szybko zmieniających się bodźców i później trudniej jest nam się skupić na nauce.

Upewnij się, że czas który spędziłeś nad książkami i zeszytami, przyniósł efekty – pamiętasz słówka, daty i pojęcia, których się uczyłeś, umiesz wyjaśnić, jakie skutki miało dane wydarzenie historyczne itd.

Wtedy – w poczuciu dobrze wykonanego obowiązku – możesz się nagrodzić!

Pamiętaj, że na efekty trzeba będzie trochę poczekać, zwłaszcza jeśli masz jakieś zaległości. Nie zrażaj się niepowodzeniami ani tym, że ci się czasem „nie che”. Pomyśl, kiedy łatwiej siada ci się do nauki – jeżeli powiesz sobie „O matko, ale mi się nie chce!” , czy kiedy odpowiednio się zmotywujesz, np. „Jak pouczę się…, w nagrodę….”, „To czego się dziś nauczę, przyda mi się za 2 tygodnie do sprawdzianu” itp.

Powodzenia!!!

 

Karolina Pilch, psycholog

Program wychowawczo – profilaktyczny

Założenia:
  1. Program skierowany jest do wszystkich Rodziców, których dzieci są uczniami Szkoły Podstawowej w Dzięgielowie w szczególności do uczniów klas 4-8.
  2. Ma on stanowić wsparcie Rodziców i opiekunów dzieci w procesie wychowania, dawać możliwość uzyskania fachowych porad i konsultacji oraz zdobywania wiedzy i nowych umiejętności rodzicielskich w odniesieniu do wyzwań i trudności, jakie mogą napotkać na różnych płaszczyznach wychowawczych.
  3. Program w odniesieniu do uczniów klas 5-8 ma pełnić funkcję diagnostyczną, profilaktyczną oraz wczesnej interwencji w obszarze szeroko rozumianych problemów i zagrożeń okresu dorastania ze szczególnym uwzględnieniem:
  • świata cyberprzestrzeni
  •  uzależnień
  • kontaktów rówieśniczych
  • relacji rodzinnych
  • problemów emocjonalnych.
Cele:

Nastawione na Rodziców:

  • tworzenie otwartych, partnerskich i trwałych relacji szkoły z Rodzicami,
  • udzielnie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego Rodzicom w procesie wychowawczym,
  • diagnoza potrzeb Rodziców w obszarze pedagogizacji rozumianej jako wsparcie ze strony placówki.

Nastawione na uczniów:

  • profilaktyka zachowań niepożądanych   uczniów szkoły,
  • wczesna interwencja w sytuacjach kryzysowych,
  • pomoc wychowankom w problemach dorastania, przez wskazanie możliwych rozwiązań problemów,
  • diagnoza zagrożeń w obszarze grupy uczniów, którzy skorzystają z projektu.
Realizacja:
  • założenie maila dostępnego dla Rodziców i uczniów klas 5-8, jako maila zaufania, gdzie obie grupy będą mogły uzyskać pomoc, poradę i wsparcie w ich problemach, obsługiwanego przez pedagoga i psychologa szkolnego,
  • dla uczniów, którzy nie mogą lub nie chcą korzystać z skrzynki mailowej, ustalenie „bezpiecznej godziny” – jednej w ciągu tygodnia dla pedagoga i jednej dla psychologa. W tym czasie bez podania powodu uczeń może się zwolnić z części swojej lekcji i przyjść na rozmowę ze specjalistą,
  • zaprezentowanie rodzicom programu w części skierowanej do nich na e-dzienniku, w zakładce pedagog na stronie internetowej szkoły oraz na spotkaniu w ramach pedagogizacji z pedagogiem szkolnym,
  • przeprowadzenie w klasach 4-8 lekcji o charakterze socjoterapeutycznym :”Zanim będzie za późno„ , której celem jest przedstawienie uczniom programu oraz zachęceniem do skorzystania z takiej formy wsparcia i pomocy, która zapewnia – jeśli taka będzie wola ucznia – anonimowość,
  • realizacja programu w oparciu o „mail zaufania” i „ bezpieczną godzinę”,
  • ewaluacja programu.

Załącznik:

  1. Regulamin „maila zaufania” i „bezpiecznej godziny” jako integralna część programu.

 

Program opracowała: Joanna Włoch

Osoby odpowiedzialne za realizację:
Pedagog:   Joanna Włoch
Pedagog: Renata Glaicar
Psycholog:  Martyna Daszkiewicz                   

 

 

Regulamin  do programu:  „Zanim będzie za późno”

„mail zaufania”

  1. Adres poczty mailowej:zaufanie@oswiata.goleszow.info.pl, przeznaczony jest do korespondencji pisemnej dla uczniów Szkoły Podstawowej w Dzięgielowie i ich rodziców.
  2. Jest to sposób komunikowania się i uzyskania porady od specjalisty: pedagoga lub psychologa.
  3. Maile mogą być anonimowe lub z podaniem swoich danych osobowych.
  4. Maile anonimowe będą obsługiwane tylko w zakresie udzielenia wsparcia lub konsultacji osobie piszącej, natomiast nie będą stanowiły źródła informacji  dla szkoły, na podstawie której ta wdroży działania jako placówka.
  5. Pomoc, doradztwo i wsparcie udzielane będzie drogą elektroniczną przez pedagogów i psychologa szkolnego(tylko te osoby będą miały dostęp do skrzynki mailowej a wszystkie uzyskane w ten sposób informacje będą traktować jako tajne chyba, że osoba pisząca postanowi inaczej).
  6. Odpowiedzi na maila udzielane będą bez zbędnej zwłoki w miarę możliwości godzinowych pedagogów i psychologa szkolnego.
  7. Informacje zawarte w mailach nie mogą być wulgarne i godzące w dobre imię osób trzecich oraz nosić znamion „heitu”.

„Bezpieczna godzina”

  1. Wyznaczone dwie godziny w tygodniu szkolnym – jedna dla pedagoga i jedna dla psychologa szkolnego, w czasie których będą mieli dyżur w swoim gabinecie .
  2. Uczeń przed lekcją przypadającą na czas „bezpiecznej godziny” może zgłosić nauczycielowi , że chciałby udać się na lekcji do pedagoga lub psychologa.
  3. Uczeń nie ma obowiązku podawać powodów, z jakich chce skorzystać z pomocy specjalisty.
  4. Uczeń uzyskawszy zgodę nauczyciela udaje się prosto do gabinetu specjalisty, który potwierdza odbiór ucznia i  po skończonym spotkaniu odprowadza go do klasy.

Moje bezpieczne dziecko

Drodzy rodzice!

Pragnę podzielić się z wami informacjami i wiedzą jaką uzyskałam biorąc udział w konferencji szkoleniowej  w dniu 20.10.2018 r, organizowanej przez Komendę Wojewódzką Policji w Katowicach oraz Urząd Marszałkowski w Katowicach na temat: „Moje bezpieczne dziecko”.

Z bardzo dużej ilości informacji, chciałam  Państwu przekazać te, które mnie jako matkę pięciolatka poruszyły i  zainteresowały najbardziej.
Najbardziej pouczający, ale zarazem i poruszający  był film pokazujący eksperyment, który policjanci przeprowadzili na placach zabaw.
Policjant ubrany po cywilnemu, za uprzednią zgodą rodziców, namawiał młodsze dzieci, aby z nim wyszły poza plac zabaw. Miał ze sobą ciekawą zabawkę jaką dla dzieci jest dron, oferował możliwość wspólnej zabawy w terenie gdzie nie ma tak dużo przeszkód czy drzew.
Stanowcza większość dzieci, bez zgody rodziców zgadzała się na opuszczenie placu zabaw z obcym mężczyzną.

Czy mamy pewność, że nasz syn lub córka w podobnej sytuacji zachowałyby się właściwie i oparł namową obcej osoby ?
Nigdy nie jest za wiele rozmów  z dziećmi na ten temat. Jeśli tego jeszcze Państwo nie zrobili, to proszę zróbcie to dzisiaj. Natomiast jak już przeprowadziliście taką rozmowę w przeszłości, powtórzcie ją jeszcze raz, ostrożności nigdy za dużo w tej kwestii.

Aby jako szkoła włączyć się w działania profilaktyczne w tym zakresie w październiku tego roku w klasach I-III, przeprowadzimy warsztaty dla uczniów o tematyce:
„Umie mówić NIE nieznajomym – jestem bezpieczny!”.

Drugą bardzo istotną kwestią  poruszaną na konferencji, była opieka nad dziećmi w miejscach publicznych do których należą plaże, supermarkety, galerie.
Oto kilka praktycznych rad jak skutecznie chronić swoje dziecko przed porwaniem czy zgubieniem się :

Naucz mnie:

  • imię i nazwisko oraz adres zamieszkana,
  • odmawiania osobie obcej,
  • wzywania pomocy,
  • co mam zrobić, gdy się zgubie.

Załóż mi:

  • „bransoletkę bezpieczeństwa” z twoim numerem telefonu,
  • jaskrawy element ubioru.

Pamiętaj:

  • zawsze trzymaj mnie za rękę,
  • nie spuszczaj mnie z oka.

Mają Państwo jakieś pytania lub wątpliwości w tym zakresie, nie wiedzą jak przeprowadzić taką rozmowę z dzieckiem ?
Zapraszam do gabinetu pedagoga lub o kontakt za pośrednictwem „maila zaufania”.

Narodowy Fundusz Zdrowia, aby wesprzeć rodziców i opiekunów w rozpoznawaniu objawów kryzysu psychicznego u młodych osób, przygotował nowe materiały edukacyjne.

W ?️ filmie na YouTube: „Co robić, gdy dziecko przechodzi kryzys psychiczny?”, dr n. med. Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, dzieli się praktycznymi wskazówkami, jak rozpoznać kryzys psychiczny i jak skutecznie pomóc swojemu dziecku.

Film odpowiada na kluczowe pytania:

  • Jak odróżnić kryzys psychiczny od typowych zachowań w okresie dojrzewania?
  • Kiedy i gdzie szukać pomocy specjalistycznej?
  • Na czym polega pomoc w „czterech zetkach”?

ZAUWAŻ, ZAPYTAJ, ZAAKCEPTUJ, ZAREAGUJ

  • Jak budować zdrowe relacje z dzieckiem, aby wspierać jego zdrowie psychiczne?

 

Zobacz film: Co robić, gdy dziecko przechodzi kryzys psychiczny?

 

Gdzie szukać pomocy? Pomoc psychiatryczna dla dzieci i młodzieży jest realizowana na trzech poziomach:

  1. I poziom: Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej – pierwsza linia wsparcia dla dzieci i rodziców.

Najbliżej nas znajdują się:

Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej; Cieszyn, ul. Bielska 4; tel. 33 854 92 00

Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Hipokrates”; Pszczyna, ul. Zdrojowa 65; tel. 32 210 30 31

„Syriusz”; Żory, ul. Promienna 5A; tel. 666 379 004

  1. II poziom: Opieka dzienna lub ambulatoryjna w oddziałach dziennych lub poradniach zdrowia psychicznego.

Najbliżej nas znajduje się:

Poradnia Psychologiczna dla Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Śląskim; Cieszyn, ul. Bielska 4; tel. 33 854 92 10, 33 854 92 11

  1. III poziom: Opieka szpitalna w stacjonarnych oddziałach psychiatrycznych (nie jest wymagane skierowanie).

Szpital Pediatryczny w Bielsku-Białej, ul. Sobieskiego 83; tel. 33 828 40 74

TELEFONY ZAUFANIA:

116 111 Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

800 12 12 12 Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka (również dla osób dorosłych, zgłaszających problemy dzieci)

800 12 00 02 Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”

Wiele informacji o rozpoznawaniu kryzysów i dostępnych formach pomocy znajdą Państwo również w Poradniku Pacjenta Jak pomóc dziecku w kryzysie psychicznym, dostępnym na stronie NFZ:

https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/poradnik-pacjenta-jak-pomoc-dziecku-w-kryzysie-psychicznym,8482.html

Scroll to Top